Технічне обслуговування та загальний огляд AR-15
Єдиний надійний спосіб уникнути зайвого зношування деталей або інших проблем — це своєчасно обслуговувати зброю. Нижче наведено кілька аспектів, на які ми звертаємо увагу під час регулярного чищення та обслуговування.
Ця тема може бути складною, тому, якщо ви не знайомі з внутрішніми частинами затворної групи або самої гвинтівки, варто ознайомитися з ними. Хорошою інформацією для початку буде ця діаграма.
Затворна рама
Оскільки затворна рама — одна з перших деталей, які знімаються, варто її перевірити перед подальшим оглядом. Перш ніж розпочати чистку, перевірте газовий ключ на наявність витоків газу. Витоки зазвичай трапляються в передній частині блоку біля штифта рами або в задній частині над ударником. Це не критична проблема, але вона може позначитися на надійності, оскільки газова система не буде повністю ефективною. Після цього продовжуємо огляд затворної рами.
Протріть накопичення масла та нагару, а також візуально перевірте точки контакту на нерівномірний знос або задирки. Під час цього добре також оглянути верхню ствольну коробку на предмет зносу чи подряпин.
Перевірте задню частину затворної рами на наявність задирок, адже вони можуть спричинити знос буфера.
Зніміть фіксуючий штифт ударника, ударник, штифт затворної рами і, нарешті, сам затвор. Після зняття очистьте та огляньте внутрішній канал затворної рами на наявність шорсткостей.
Візуально перевірте наклепування газового ключа та переконайтеся, що газовий ключ міцно закріплений, обережно похитавши його, не знімаючи гвинти.
Затвор і екстрактор
Затвор:
Очистьте затвор і візуально перевірте упори затвора та всі точки контакту на рівномірний або нерівномірний знос, задирки тощо. Добре також перевірити наявність зносу на муфті затвора. Поки ми тут, перевірте відбивач на належну пружність.
Приклад нижче є дещо екстремальним, але показує, як виглядає затвор із сильним зносом. Зазвичай можна помітити, що на упорі навпроти екстрактора спостерігається більший знос. Це досить звичайне явище через особливості конструкції затвора. Хоча стандартна конструкція є досить надійною, і при належному обслуговуванні проблем не виникне.
Нижче ви можете побачити приклад задирок на лівому упорі затвора. Зважаючи на кількість пострілів і навантаження, яке витримала ця гвинтівка, таке пошкодження не є серйозною проблемою якби це сталося на новішій гвинтівці. Однак, це все одно варто перевірити.
Після завершення попереднього візуального огляду можна перейти до наступних кроків для завершення перевірки затвора.
- Перевірка ударника: Вийнявши затвор із затворної рами, вставте ударник та переконайтеся, що він не заїдає і вільно рухається всередині затвора. Якщо відчувається тертя або затримку руху, це може свідчити про розтягнення або тріщини в затворі — таке трапляється рідко, але варто перевірити.
- Перевірка штифта затворної рами: Вставте штифт у затвор, поки він знаходиться поза затворною рамою, і переконайтеся, що він обертається плавно. У нових гвинтівках оберт може бути дещо грубішим, але різких зупинок бути не повинно.
Екстрактор:
- Поки затвор знаходиться поза рамою, зніміть екстрактор і візуально перевірте його на знос. Проведіть пальцем або нігтем по канавці екстрактора — ви повинні відчути виступ на краї канавки. Перевірити це можна також за допомогою стріляної гільзи.
- Перевірте пружину екстрактора на знос. Це можна зробити, порівнявши її висоту з іншою (запасною) пружиною.
Газові кільця, штифт затворної рами та ударник:
Ці деталі є одними з найбільш схильних до зносу та потребуватимуть частішої заміни. На щастя, вони відносно недорогі та легко піддаються перевірці.
Газові кільця:
Знявши штифт затворної рами та ударний штифт, вставте затвор у затворну раму та повністю його висуньте. Поставте затворну раму вертикально на лицьову частину затвора. Газові кільця повинні витримувати вагу рами, тобто затвор не рухається, залишаючись в положенні як на фото нижче.
Якщо цей тест не пройдено, це не обов’язково означає, що кільця повністю зіпсовані, але це свідчить про початковий знос. Оскільки вони недорогі, на цьому етапі ми зазвичай їх замінюємо. Також можна візуально оглянути кільця на предмет виїмок чи ерозії.
Штифт затворної рами:
Візуально перевірте на наявність зносу. Якщо на штифті утворився значний виступ, який відчутно зачіпається нігтем, зазвичай це сигнал до заміни. Рекомендується встановлювати штифт щоразу в тому самому положенні, щоб знос відбувався рівномірніше.
Ударник:
Просто очистьте його та візуально перевірте на наявність виїмок або задирок.
Нижня ствольна коробка (Lower)
Буферна система:
- Візуально перевірте пружину на довжину: пружина карабінного типу має бути не менше 25 см, а пружина для гвинтівки — не менше 30 см.
- Огляньте буфер на наявність пошкоджень або слідів ударів. Перевірте гумовий бампер на задній частині буфера на ознаки зносу.
- Переконайтеся, що гайка-фіксатор (castle nut) має належне наклепування та що трубка буфера надійно закріплена і не розхитана.
Спусковий механізм:
Перевірте правильність роботи спускового механізму, переключаючи режими безпечно, вогонь та перевіряючи скидання (reset). Не дозволяйте ударнику різко бити ствольну коробку, оскільки це може призвести до пошкоджень — завжди притримуйте його великим пальцем.
Деталі нижньої ствольної коробки:
Тут все досить просто: перевірте всі деталі нижньої ствольної коробки на цілісність і належну функціональність.
Навички та інструменти для обслуговування та ремонту вашої гвинтівки, чи будь-якої іншої зброї, є надзвичайно важливими. Без них ви будете змушені звертатися до сторонніх спеціалістів. Хоча це може бути прийнятним у нинішніх умовах, така залежність обмежує ваші можливості.